Za oknem czuć wiosnę więc postanowiliśmy przygotować artykuł o… etykietach na opony zimowe i całoroczne 😊. Dlaczego?
Ponieważ od maja 2021 r. niektóre oznaczenia na unijnych etykietach ulegną zmianie. O tym, co i dlaczego się zmieni, dowiecie się z poniższego artykułu.
Dla przypomnienia napiszemy, że obecnie stosowana etykieta została wprowadzona w 2012 r.
Co aktualnie znajduje się w szacie graficznej?
– informacja o oporach toczenia i oszczędność paliwowa,
– przyczepność na mokrej nawierzchni,
– poziom generowania hałasu (mierzony w decybelach [dB]).
Celem zmiany etykiety ma być ułatwienie klientom dokonania wyboru zakupu bardziej „paliwooszczędnych” i najmniej szkodliwych dla środowiska opon przy jednoczesnej informacji o drodze hamowania w poszczególnych warunkach pogodowych.
Nowe etykiety pojawią się przede wszystkim na oponach zimowych i całorocznych.
Będą dotyczyły opon dla wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Poniżej przedstawiamy zdjęcie starej etykiety vs. nowej etykiety.
Jeżeli kupujący jest zainteresowany innymi informacjami dotyczącymi opony, to będzie miał możliwość zeskanowania kodu QR w urządzeniu mobilnym, który odeśle go do strony internetowej, aby sprawdzić bazę danych z parametrami opony.
Baza danych, czyli EPREL (Europejski Rejestr Etykiet Energetycznych) zawiera kartę informacyjną produktu (w tym również początek i koniec produkcji danego modelu opony). Dane do systemu wprowadzane są indywidualnie przez producenta opon.
Nowe etykiety będą zawierać informację, jak dana opona sprawdzi się w zimowych warunkach. Szczegółowe testy obejmą:
Próba hamowania na nawierzchni pokrytej śniegiem:
Opony poddaje się 2-godzinnej próbie ekspozycji na ujemną temperaturę otoczenia (w przedziale od -2°C do +15°C) i temperaturze nawierzchni (od -4°C do -15°C). Jeśli parametry opony nie będą odbiegały od normy, na etykiecie pojawi się symbol 3PMSF (piktogram przyczepności na śniegu (góra lodowa ze wpisanym płatkiem śniegu)).
Testy na mocno ubitym śniegu:
Pozwalają określić możliwości opony na oblodzonej nawierzchni. Testy prowadzone są przy +10°C. Po pozytywnie uzyskanych wynikach taka opona będzie miała dodatkowe oznaczenie w postaci piktogramu przyczepności na lodzie [trójkąt z soplami].
Zmiana będzie również dotyczyła sposobu informowania o hałasie. Trzy fale (o adekwatnej grubości do natężenia hałasu) zastąpią litery (A, B, C). Informacja o liczbie decybeli [dB] pozostanie bez zmian.
Kategorie oporu toczenia i hamowania na mokrym ograniczono do 5 klas (od A do E). Kategorie A, B pozostaną bez zmian, C zmieni kolorystykę, D (jako nieużywana) zniknie, natomiast kategoria E zmieni się w D. Z kolei kategorie F, G zostaną wpisane do kategorii E.
Opona z oznaczeniem A ma najniższe opory toczenia (przekłada się na zużycie paliwa), ma najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni i jest najcichsza.